ks. Adam Maj COr — Integralne wychowanie w szkole katolickiej
ks. Adam Maj COr
Integralne wychowanie w szkole katolickiej
maj 2010 roku
Streszczenie publikacji:
Konstrukcja koncepcji integralnego wychowania w szkolnictwie katolickim jako jej twórczy i podstawowy wkład w teorię i praktykę wychowania stanowi główny problem niniejszej dysertacji. Zagadnienie przedstawiono na tle współczesnych koncepcji szkoły, które cechuje redukcja celów wychowawczych (pierwszy rozdział).
Pierwszym elementem koncepcji są podstawy teoretyczne, na które składają się: założenia systemowe szkoły katolickiej -chrześcijańska koncepcja człowieka i wychowania, chrystocentryzm i wymiar eklezjalny; funkcje szkoły katolickiej – integracyjna, ewangelizacyjna, wspólnototwórcza, adaptacyjna; cele szkoły katolickiej – dojrzałość ludzka i chrześcijańska, przygotowanie do twórczego życia społecznego (rozdział drugi). Drugi element koncepcji określa płaszczyzny, kierunki i treści wychowania integralnego (rozdział trzeci). W odniesieniu do teoretycznej podstawy szkoły katolickiej oraz teorii wychowania, analizie poddano takie wymiary funkcjonalne wychowania w szkole katolickiej, jak religijny – rola osobowa, społeczna, kulturowa religii; aksjologiczny wychowanie ku pełnemu spektrum wartości, w tym chrześcijańskim; formacyjny – kierunki i treści wspomagające rozwój osobowy, społeczny i religijny. Trzecim elementem koncepcji jest szkolny program integralnego wychowania (czwarty rozdział), który również warunkuje kształcenie. W oparciu o podstawę teoretyczną szkoły katolickiej oraz jej aksjologiczno-religijny i formacyjny wymiar, skonstruowano program wychowawczy, który jest zespolonym zestawem szczegółowych programów, dostosowanych do wszystkich sytuacji szkolnych. Celem programu jest wspomaganie rozwoju dojrzałości ludzkiej, chrześcijańskiej i społecznej ucznia. W programie wskazano zadania i zasady wychowawcze (integracji edukacji i ewangelizacji, wychowania i nauczania) oraz odkreślono zadania podmiotów wychowania: uczniów, nauczycieli i rodziców.
W zakończeniu podkreślono rolę twórczo-stabilizującą oraz inspiracyjno-dynamizującą koncepcji wychowania integralnego w szkole katolickiej dla współczesnej myśli pedagogicznej, przede wszystkim przez poszerzenie interpretacji integralnego wychowania o wymiar religijny, twórczo oddziaływujący na wszechstronny rozwój wychowanka.