2011.03.14 — Ranking „Perspektywy”
Informacja
dotycząca wyników nauczania w Katolickim Liceum Ogólnokształcącym
na podstawie rankingu „Perspektyw” i dziennika „Rzeczpospolita”
ze stycznia 2011 roku
12 stycznia, w warszawskiej Wyższej Szkole Ekonomiczno-Informatycznej odbyła się uroczystość wręczenia nagród zwycięzcom tegorocznego Rankingu Szkół Ponadpodstawowych. Bieżące zestawienie przynosi bardzo optymistyczne informacje o poziomie edukacji w naszej szkole. Ranking po raz 13 przygotowały miesięcznik „Perspektywy” i „Rzeczpospolita”. W tym roku zmieniły się jednak jego zasady oraz kryteria oceny.
Globalnie, z 2362 liceów ogólnokształcących działających w Polsce, wśród których jest 139 katolickich (5,9%), na 400 zaliczonych do rankingu ogólnopolskiego — znalazło się aż 40 szkół katolickich (10% wszystkich szkół i aż 28, 8% wszystkich liceów katolickich!). Świadczy to niezbicie o wysokim poziomie nauki w szkołach prowadzonych przez władze kościelne, zgromadzenia zakonne lub stowarzyszenia katolickie.
Kapituła rankingu w tym roku brała pod uwagę: sukcesy szkoły w olimpiadach przedmiotowych, wyniki matury z przedmiotów obowiązkowych, wyniki matury z przedmiotów dodatkowych oraz ocenę szkoły przez kadrę akademicką. Dane do kryterium akademickiego zostały uzyskane w wyniku przeprowadzonego w grudniu 2010, drogą internetową, ogólnopolskiego badania ankietowego wśród prawie 1,5 tys. przedstawicieli władz rektorskich i dziekańskich wszystkich polskich uczelni akademickich (publicznych i niepublicznych).
Inną innowacją jest przygotowanie oddzielnych rankingów: liceów i techników. Ranking uwzględnia szkoły, w których maturę w maju 2010 r. zdawało więcej niż 12 maturzystów. Brano w nim pod uwagę wyniki matury pisemnej ze wszystkich przedmiotów obowiązkowych oraz wszystkich przedmiotów dodatkowych na poziomie podstawowym i rozszerzonym. Dzięki nowym zasadom Katolickie LO zaistniało na liście. W latach ubiegłych brano pod uwagę tylko wyniki z olimpiad — z uwagi na kameralność naszej szkoły nie mieliśmy szans w zestawieniu ze szkołami masowymi, gdzie corocznie w olimpiadach startuje po kilkanaście osób, a w jednym roczniku jest 4 i więcej licznych klas. Także teraz niewielka liczba uczniów była swoistym mankamentem — mimo wysokiej pozycji wypadającej z oceny wyników maturalnych (wskaźnik 83,08 na 100 dla przedmiotów obowiązkowych i 46,35 dla dodatkowych), uzyskaliśmy wskaźnik O dla kryterium akademickiego. Jednym słowem, będąc nieliczną grupą nie jesteśmy jako absolwenci rozpoznawani w środowiskach akademickich. Nie uwzględniono także sukcesu Zosi Fliszkiewicz, zeszłorocznej laureatki Olimpiady Literatury i Języka Polskiego — organizatorzy rankingu uwzględniali szkoły z najmniej dwoma sukcesami olimpijskimi.
Jak więc wśród wszystkich szkół wypadła nasza? Tylko dzięki wynikom matur w zestawieniu ogólnopolskim zajęliśmy 297 miejsce (wskaźnik całościowy 41,77 na 100)! Na terenie województwa mazowieckiego jesteśmy 57 szkołą, wyprzedzoną głównie przez placówki warszawskie (aż 39 szkół) i tylko trzy radomskie, czyli VI LO im. J. Kochanowskiego (miejsce 7), III LO im. płk. D. Czachowskiego (miejsce 49) i IV LO im. dr T. Chałubińskiego (miejsce 53). Na 111 pozycji pojawia się potem II LO im. M. Konopnickiej.
Możemy być zadowoleni, ale nie wolno nam popadać w samouwielbienie. Róbmy wszystko, by przyszłoroczny ranking był jeszcze pomyślniejszy. Największą korzyścią będzie wtedy wiedza, którą posiądziemy, niezależnie od miejsca w zestawieniach.
Oprac. M. W.