ks. dr Adam Maj COr — Wybrane zagadnienia wychowania chrześcijańskiego
ks. dr Adam Maj COr
Wybrane zagadnienia wychowania chrześcijańskiego
WPROWADZENIE
Wychowanie stanowi jedno z najważniejszych wyzwań, przed którym stoi współczesne społeczeństwo i Kościół. Nie trzeba przekonywać, że od wychowania młodego pokolenia zależy przyszłość człowieka, społeczeństwa, Kościoła i całej rodziny ludzkiej. Dzisiejszy świat, określony jako ponowoczesny, nie jest środowiskiem ułatwiającym proces wychowania. Pluralizm kultur, idei, systemów wartości powiązany z indywidualizmem postaw i celów życia, wszechobecną propagandą konsumpcjonizmu i doznań emocjonalnych, zwłaszcza przyjemnościowych, tworzy istotne uwarunkowanie wszelkich oddziaływań wychowawczych. W kulturze masowej wymiar religijny człowieka i egzystencji ludzkiej bywa redukowany do bardzo indywidualnych przeżyć, które poprawność polityczna co najwyżej toleruje. Praktyczny sekularyzm ma swoje odniesienie również w myśli pedagogicznej. Równocześnie pojawia się tendencja do szukania pogłębionych źródeł, celów, treści i wartości wychowawczych oraz edukacyjnych.
W tę perspektywę wpisuje się chrześcijańska inspiracja w pedagogice ogólnej, w aksjologii pedagogicznej czy współczesnej edukacji. Inspiracja ta poszerza przestrzeń refleksji teoretycznej o wymiar teologiczny, doświadczenie duchowe i praktykę wychowawczą katolickiej edukacji.
Prezentowana publikacja stanowi przyczynek teoretyczno-praktyczny w tej próbie dopełnienia współczesnej myśli pedagogicznej o wymiar religijnoteologiczny. Zawartość treściowa opracowania koncentruje się na różnych aspektach wychowania chrześcijańskiego.
Pierwsza z dwóch części przedstawia zagadnienia dotyczące teologiczno-duchowego wymiaru wychowania: katechizację i jej rolę w wychowaniu religijnym dzieci w wieku przedszkolnym, charyzmaty ruchu oazowego w kontekście wychowania w klasie szkolnej, aktualność idei pedagogicznych bł. Edmunda Bojanowskiego, koncepcję wychowania do miłości w myśli i praktyce pastoralnej ks. A. Zienkiewicza, znaczenie radości w rozwoju osobowym i chrześcijańskim człowieka, wychowawczą rolę duchowości patrona szkoły, elementy pedagogii kapłańskiego powołania. Autorami tej części są. akademiccy teoretycy oraz praktycy edukacji szkolnej: prof. dr hab. Krystyna Chałas (KUL), ks. mgr Mirosław Prasek (dyrektor katolickiego liceum i gimnazjum), ks. mgr Piotr Kos (doktorant KUL), mgr Anna Wilk (doktorantka PAT), mgr Elżbieta Woch (katechetka) oraz redaktor publikacji – ks. dr Adam Maj (KUL).
Druga część poświęcona jest szkolnictwu katolickiemu, jego istocie i posłannictwu w myśli Jana Pawła II, próbie określenia zadań współczesnej szkoły katolickiej i możliwości jej rozwoju w środowisku wiejskim. Ostatni artykuł o roli szkolnictwa niepublicznego w profilaktyce pośrednio dotyczy szkoły katolickiej, która należy do tego segmentu systemu oświaty. Autorem tej części jest redaktor opracowania. Artykuły powstały w różnym czasie i są świadectwem poszukiwania tożsamości współczesnej szkoły katolickiej. Z tej przyczyny znajdują się w tekstach powtórzenia, ale dla całości poszczególnych artykułów je pozostawiono.
Jeśli niektóre myśli pedagogiczne prezentowane w niniejszym opracowaniu zainteresują Czytelnika oraz zainspirują do dalszych badań i dzielenia się doświadczeniem wychowawczym, to publikacja spełni swoje zadanie.
Ks. Adam Maj