2019.01.10 — Złota Tarcza 2019
Złota Tarcza 2019
styczeń 2019
MAMY TO!
Złota Tarcza dla „Katolika”!
Magdalena Wojtkiewicz (Królowa Świata nr 1(63)/2019)
Liceum lub technikum to szkoła, która w największym stopniu kształtuje młodego człowieka. Jeśli jest dobra — wpaja wartości, otwiera umysł, zapewnia udany start w dorosłość. Nie sposób przecenić wagi tych 3 lub 4 lat, a dla młodzieży uczącej się w zreformowanym systemie — 4 lub 5 lat. Dlatego tak ważny jest wybór szkoły średniej odpowiedniej do ambicji i predyspozycji nastolatka. Od właściwej decyzji zależy często cała dorosłe życie.
Miesięcznik „Perspektywy” od wielu lat przygotowuje Ranking Liceów i Ranking Techników. Każdego roku setki tysięcy uczniów czeka na 10 stycznia, aby porównać licea i technika w całej Polsce oraz w swoim mieście. Zestawienie to kopalnia wiedzy o szkołach w całej Polsce, umożliwiająca przeanalizowanie osiągnięć szkół, sprawdzanie ich sukcesów i słabszych stron, wyników na tle konkurencji. Głównym kryterium rankingowym w klasyfikacji są wyniki matury, zarówno z przedmiotów obowiązkowych, jak i dodatkowych. W połączeniu z kryterium opartym na sukcesach szkół w olimpiadach oraz — w przypadku techników — z wynikami egzaminów zawodowych, daje to zestaw obiektywnych i sprawdzalnych kryteriów oceny. Kryteria te zostały uwzględnione w rankingu z różnymi wagami, adekwatnymi do ich znaczenia w ocenie pracy szkoły. I tak w Rankingu Liceów Ogólnokształcących 2019: sukcesy w olimpiadach to 30% , matura — przedmioty obowiązkowe to 25%, a matura — przedmioty dodatkowe 45%. Placówki o najwyższych wynikach otrzymują honorowy tytuł Złotej, Srebrnej lub Brązowej Szkoły Perspektyw oraz prawo do używania złotej, srebrnej lub brązowej tarczy.
W skład Kapituły Rankingu Liceów i Techników Perspektywy 2019 weszli tradycyjnie przedstawiciele trzech środowisk edukacyjnych: przewodniczący komitetów głównych olimpiad, dyrektorzy okręgowych komisji egzaminacyjnych (OKE) oraz członkowie Komisji ds. Kształcenia Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP). Przewodniczącym Kapituły Rankingu „Perspektyw”, która wyznacza metodologię tworzenia zestawienia, jest prof. dr hab. Jan Łaszczyk, były rektor Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie i przewodniczący Komisji ds. Kształcenia KRASP.
W RADOMIU
Zgodnie z ustaleniami Kapituły w Radomiu trzy szkoły otrzymały elitarny tytuł Złotej Szkoły. Są to w kolejności: VI Liceum Ogólnokształcące im. Jana Kochanowskiego, Katolickie Liceum Ogólnokształcące im. św. Filipa Neri oraz IV Liceum Ogólnokształcące im. dra Tytusa Chałubińskiego. Tym samym Katolickie Liceum utrzymało swoją pozycję wśród radomskich szkół ponadgimnazjalnych i zajmuje drugie miejsce pośród liceów, ale jednocześnie, dzięki wynikom, zamieniło Srebrną Tarczę na Złotą!
W tym gronie najlepszych szkół w Polsce znalazło się też Technikum Elektroniczne im. Bohaterów Westerplatte otrzymując tytuł Złotej Szkoły i prawo do Złotej Tarczy w zestawieniu szkół technikalnych.
Znakomicie wypadają nasze szkoły na tle całego Mazowsza. Po odjęciu szkół stołecznych, licea radomskie zajmują kolejno 1. (VI LO), 9. (KLO) i 15. (IV LO) miejsce w województwie, a Technikum Elektroniczne jest najlepszą tego typu szkołą.
SKĄD TAKIE WYNIKI KATOLICKIEGO LICEUM?
Na sukces ma wpływ współpraca pomiędzy uczniami, nauczycielami a rodzicami, spójność wychowawcza domu i szkoły oraz kształcenie w oparciu o wartości chrześcijańskie. To z nich wypływa troska o każdego ucznia, zarówno bardzo zdolnego, jak i tego, któremu nauka nie przychodzi z łatwością i wymaga indywidualnego spojrzenia ze strony nauczyciela. Praca z młodzieżą w KLO prowadzona jest wielowymiarowo: podczas zwykłych lekcji, na konsultacjach, zajęciach przygotowujących do zewnętrznych egzaminów językowych, na wyjazdach edukacyjnych i rekreacyjnych, podczas zajęć dodatkowych i aktywizujących na rzecz środowiska pozaszkolnego. Istotne jest wychowanie młodego pokolenia na ludzi ciekawych świata, ambitnych, samodzielnych, ale też wrażliwych na potrzeby innych, świadomych członków wspólnoty Kościoła, umiejących odróżnić prawdę od fałszu w świetle Dekalogu. Te ostatnie aspekty szczególnie świadczą o katolickim charakterze szkoły.
Mimo, że szkoły katolickie kształcą relatywnie niewielu wychowanków, zajmują wysokie miejsca w statystykach egzaminacyjnych. Katolickie licea od początku znajdują się wysoko w corocznym rankingu fundacji „Perspektywy”. W 2015 roku na 400 ujętych w nim szkół, około 50 to ogólniaki prowadzone przez kościół lub związane z nim podmioty. Z uwagi na ciekawy program edukacyjny, a także rozszerzoną ofertę językową oraz dodatkowe zajęcia, szkoły katolickie cieszą się renomą i zaufaniem rodziców. W roku szkolnym 2017/18 w Polsce było 567 szkół katolickich. Po reformie oświatowej z 2017 r., z którą związane było łączenie niektórych gimnazjów ze szkołami podstawowymi, jest: 263 katolickie szkoły podstawowe, 42 szkoły specjalne, 136 liceów, 18 techników i 8 szkół artystycznych. Uczy się w nich ok. 70 tys. dzieci i młodzieży.
Rodzice, którzy posłali dzieci do szkół im. św. Filipa Neri, zwracają uwagę na jeszcze jeden aspekt — wychowanie. Inni wskazują starannie dobraną kadrę — nauczycieli z pasją, wykształconych, z doświadczeniem, specjalistów w swoich dziedzinach, egzaminatorów maturalnych. Znaczenie mają również klasy, w których uczą się dzieci. Nawet jeśli klasa jest spora, to lekcje z przedmiotów kierunkowych odbywają się w kameralnych grupach, nawet 6-osobowych. Jak przyznają rodzice, szkoły katolickie dają im poczucie bezpieczeństwa, bo dzieci w domu opowiadają o wyjątkowej, rodzinnej atmosferze, o wspólnocie, w której nie ma osób anonimowych i każdy traktowany jest z życzliwością. W takim miejscu osiągnięcia edukacyjne są po prostu pochodną działań wychowawczych.
Pozostaje więc pogratulować wyników liceum i życzyć dalszych sukcesów w myśl motta szkoły, będącego słowami Patrona: „Szczęśliwi jesteście młodzi, bowiem macie czas, aby czynić dobro!”.