2015.03.13 — Klasa biologiczno-chemiczna
Klasa biologiczno-chemiczna
13 marca 2015 roku
13 marca w piątek (co za szczęśliwy dzień!!!) maturzyści z bio-chemu pojechali do Lublina na UMCS. W ramach dnia otwartego uczelni zapoznali się z ofertą edukacyjną Wydziału Biologii i Biotechnologii. A skoro wydział objął nasze klasy biologiczno-chemiczne patronatem, to jako jedyna grupa uczniowie sami wykonywali ćwiczenia w zakładzie fizjologii roślin. Byliśmy też na dwóch ciekawych wykładach. Pierwszy przybliżył zagadnienia biomimikry i tego jak we współczesnych technologiach człowiek wykorzystuje osiągnięcia ewolucyjne roślin i zwierząt. Drugi omawiał różnice między mózgiem kobiety i mężczyzny, z czego one wynikają, jak powstają i jakie są efekty tych różnic.
Już niedługo, w maju, na zajęcia pojadą uczniowie klas trzecich gimnazjum, którzy planują rozpoczęcie nauki w liceum w klasie o profilu biologiczno-chemicznym.
Ilona Kozubek
W „Katoliku” klasa biologiczno-chemiczna
inna niż wszystkie
Biologia to jedna z najstarszych dziedzin nauki. Pasjonująca i ciekawa, zagląda do mikroskopijnych komórek i opisuje życie na bezkresnych przestrzeniach. Jest nauką eksperymentalną, wymagającą wielu żmudnych doświadczeń, aby odsłonić przed biologami swoje sekrety. By dobrze poznać tę dziedzinę, zrozumieć i umieć swobodnie korzystać z wiedzy, trzeba samemu zagłębić się w tajniki doświadczeń, własnoręcznie wykonywać wiele badań, a wnioski formułować według wyników uzyskanych w czasie przeprowadzanych analiz. Trzeba również zasłuchać się w słowa tych, którzy są autorytetami w swoich dziedzinach biologii, profesorów z pasją opowiadających o tym, co już poznane i o tym, co dopiero przyroda przed nami odkrywa.
Gdy uczeń rozpoczyna naukę w gimnazjum, zaczyna się dla niego czas rozpoznawania własnych zainteresowań, które z czasem przerodzą się w chęć pogłębiania wiedzy z określonych przedmiotów. Pozwoli na wybór takiego kierunku studiów, który będzie wyrazem pasji młodego człowieka. Młodzi ludzie, którzy chcą podjąć studia medyczne, weterynaryjne, biotechnologiczne lub na każdym innym kierunku przyrodniczym, muszą wybrać naukę w liceum w klasie o profilu biologiczno-chemicznym. Mogą to zrobić również ci, którzy marzą o psychologii, pedagogice, kierunkach związanych z kształtowaniem krajobrazów.
W Katolickim Liceum Ogólnokształcącym im. św. Filipa Neri powstanie klasa, która będzie inna niż wszystkie o takim profilu w Radomiu. Klasa została objęta patronatem przez Wydział Biologii i Biotechnologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Patronat zapewnia ścisłą, wieloaspektową współpracę. Wydział Biologii i Biotechnologii UMCS jest prężnie rozwijającą się jednostką uniwersytecką. Obecnie w ramach 3-letnich stacjonarnych studiów I stopnia na kierunku „biologia” oferowany jest wybór czterech specjalności: „biochemia, biologia ogólna i eksperymentalna, mikrobiologia” oraz uruchomiona od roku akademickiego 2013/14 nowa specjalność – „biologia medyczna”. Program studiów II stopnia kierunku „biologia” umożliwia absolwentom studiów I stopnia kontynuację kształcenia w zakresie trzech pierwszych specjalności. Ponadto, studenci obu kierunków mogą zdobyć uprawnienia do nauczania biologii w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Program studiów II stopnia na kierunku „biotechnologia” obejmuje dwie specjalności – „biotechnologię medyczną” i „biotechnologię ogólną”.
Patronat, jakim Wydział BiB objął profilowaną klasę w KLO, będzie realizowany na wielu płaszczyznach. Najważniejsze jest poszerzanie i pogłębianie wiedzy w trakcie wykładów akademickich, w których młodzież będzie brać udział regularnie. Każdy wykład będzie uzupełniony o ćwiczenia praktyczne w laboratoriach uniwersyteckich. Wszyscy uczniowie samodzielnie będą wykonywać doświadczenia pod opieką pracowników zakładów i pracowni uniwersyteckich tworzących Wydział BiB. W czasie semestru będą trzy/cztery wyjazdy do Lublina. Tematyka zajęć praktycznych i wykładów zostanie powiązana z zagadnieniami realizowanymi w szkole, pogłębiając je pozwoli uczniom na lepsze i pełniejsze zrozumienie oraz na zdobycie nowych umiejętności. W ramach patronatu licealiści będą uczestniczyć w festiwalach nauki, organizowanych przez Wydział BiB oraz w konkursach i w pracach studenckich kół naukowych.
Czy warto uczyć się biologii realizując rozszerzony program uzupełniony o takie zajęcia? Oczywiście, że tak! Pozwoli to na najlepsze przygotowanie się do egzaminu maturalnego, którego zmieniona od tego roku forma kładzie ogromny nacisk na praktyczną stronę biologii. Wymaga od maturzysty planowania doświadczeń, formułowania problemów badawczych, hipotez i wyciągania trafnych wniosków. Nie można się tego nauczyć lepiej, niż wtedy, gdy każdy sam zaplanuje i wykona eksperyment. A tylko zajęcia takie jak te, które proponuje KLO w klasie objętej patronatem Wydziału Biologii i Biotechnologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, zapewnią przygotowanie na odpowiednim poziomie.
Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do naszej szkoły na Dzień Otwarty 19 kwietnia 2015 r. i zapoznanie się z pełną ofertą edukacyjną.
Ilona Kozubek
(Królwa Świata nr 3 (17)/2015)