1991.09.02 — Początki Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego
Początki Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego
wrzesień 1991
Kongregacja Oratorium św. Filipa Neri w Polsce
Pierwsze Oratorium powstało w 1668 roku w Gostyniu. W Radomiu Księża Filipini rozpoczęli swoją pracę duszpasterską od 1959 roku. Dnia 8 września 1972 roku została erygowana Kongregacja Oratorium św. Filipa Neri w Radomiu przez ks. bpa Piotra Gołębiowskiego.
Jednym ze szczególnych zadań, jakie podjęła się od początku swego powstania, było uzyskanie pozwolenia na realizację budowy kościoła i klasztoru, uwieńczone powodzeniem 29 listopada 1980 roku. Projektantami świątyni i obiektów kościelnych są architekci radomscy: Wojciech Gęsiak i Wojciech Fałat. Świątynia oprócz swojej podstawowej funkcji kultycznej posiada salę amfiteatralną.
Katolickie Liceum Ogólnokształcące
Pierwsze w Radomiu katolickie liceum ogólnokształcące powstało z inicjatywy Kongregacji Oratorium św. Filipa Neri.
Pomysł zrodził się w grudniu 1980 roku w związku z możliwością wykorzystania posiadanej bazy lokalowej dla realizacji wychowawczych zadań Kościoła i charyzmatu zgromadzenia.
po przeniesieniu nauczania religii do szkół pojawiła się szansa uruchomienia placówki oświatowej w budynku katechetycznym przy ul. Grzybowskiej 22, wzniesionym obok budującego się kościoła pod wezwaniem Matki Bożej Królowej Świata.
Proboszcz parafii i przełożony Kongregacji Oratorium św. Filipa Neri w Radomiu ks. mgr Adam Maj — pomysłodawca i glówny inicjator powołania do życia szkoły — z wielkim zapałem i energią przystąpił do realizacji planów, zaakceptowanych przez Kongregację i Biskupa sandomiersko-radomskiego dra Edwarda Materskiego.
Podstawę prawną erekcji Szkoły stanowiła również zgoda Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Kuratorium Oświaty w Radomiu.
Trzeba było pokonać jednak wiele przeszkód administracyjnych, finansowych, budowlanych, choćby związanych z przystosowaniem obiektu do potrzeb szkolnych, aby mogło zaistnieć w Radomiu Katolickie Liceum Ogólnokształcące im. św. Filipa Neri pod dyrekcją ks. mgra Adama Maja.
Liceum to powstało w atmosferze życzliwości władz kościelnych, oświatowych, miejskich, wojewódzkich, a przede wszystkim społeczeństwa radomskiego i wspólnoty parafialnej.
Szkoła prywatna o profilu humanistycznym z rozszerzonym programem nauczania języków nowożytnych: angielskiego, niemieckiego, francuskiego (do wyboru), uwzględniając również naukę języka greckiego i łaciny w starszych klasach oraz wiadomości z kultury i sztuki, wzbudziła zainteresowanie wśród rodziców i ośmioklasistów.
Informacje o KLO pojawiły się w ogłoszeniach parafialnych, na plakatach i artykułach prasowych.
Dyrektor i nauczyciele odbyli również szereg spotkań z młodzieżą i z rodzicami w celu wyjaśnienia charakteru szkoły i kierunku wychowawczo-dydaktycznego.
Wpłynęło 95 podań o przyjęcie do KLO.
W skład Komisji Rekrutacyjnej weszli:
- Dyrektor — ks. mgr Adam Maj
- naucz. matematyki — mgr Alicja Nawrotek
- naucz. j. polskiego — mgr Danuta Medyńska
Egzaminy wstępne z j. polskiego i z matematyki odbyły się w dniach 24-25 czerwca 1991 roku zgodnie z obowiązującymi we wszystkich szkołach województwa radomskiego zasadami.
Nie zdało 4 uczniów. Przyjęto 82. Ze względu na duży nabór i okazane zainteresowanie się Szkołą została podjęta decyzja o utworzeniu nie dwóch (jak wcześniej planowano), lecz trzech klas pierwszych, liczących 82 uczniów.
Warunki lokalowe
Dwukondygnacyjny budynek o 6 salach na parterze (w tym 3 lekcyjnych) i 6 na piętrze z obszernym hallem — w pierwszym roku nauki bez trudu pomieścił 82-osobową grupę uczniów. Ze względu na brak sali gimnastycznej zajęcia wychowania fizycznego odbywają się na pływalni Klubu „Czarnych” na lotnisku. Młodzież jest odwożona i przywożona autokarem.
Zajęcia SKS prowadzone są w Liceum im. M. Konopnickiej.
Wyposażenie
Organizatorzy Szkoły zapewnili młodzieży podstawowe warunki kształcenia się, a więc widne i czyste sale, estetyczne sanitariaty, szatnie, sprzęty szkolne.
Trzeba jednak zorganizować bibliotekę, pracownie przedmiotowe, wyposażyć w pomoce naukowe, co wymaga dużych środków finansowych. Niskie czesne (300 tys.zł), brak oczekiwanych dotacji władz oświatowych ograniczają możliwości szybkiego stworzenia dobrego warsztatu pracy szkolnej, ale rozwijają inicjatywę i zachęcają do poszukiwania dobroczyńców. W ten sposób zgromadzono znaczny księgozbiór (dary rodziców, uczniów, Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Radomiu, w Pile, bibliotek parafialnych, księży, nauczycieli), pomoce audiowizualne.
Mamy nadzieję, że wkrótce uda się zapewnić odpowiednie wyposażenie pracowni. Wiadomo jednak, że nie to jest najważniejsze w procesie nauczania. Niezwykle pożyteczną pomocą jest kserokopiarka zakupiona przez Dyrektora Szkoły.
Pierwsze dni nauki
Pierwsze dni nauki to wzajemne poznawania się, wyznaczanie granic w relacjach uczeń — nauczyciel, wyważanie ciężarów zadań, badanie możliwości, ale bez klasówkowych stresów i groźby ocen niedostatecznych, przynajmniej przez wrzesień. Mimo to adaptacja w nowym środowisku dla byłego ośmiolatka jest niełatwa. szybko jednak pękają lody nieufności i wytwarza się miła, szczera atmosfera, zgodna z duchem wiary i nauki Patrona Szkoły — św. Filipa Neri.
Uczestnictwo w kulturze
Do uczestnictwa w kulturze przygotowuje głównie program nauczania przedmiotów humanistycznych, w naszej szkole wzbogaconych o zajęcia z kultury i sztuki.
Spośród różnych form realizacji tych zadań można wymienić zbiorowe wyjścia młodzieży KLO na spektakle teatralne: „Pan Tadeusz” w wykonaniu artystów scen warszawskich (13.09.1991), „Obrzęd” Karola Wojtyły w Teatrze Powszechnym w Radomiu (15.10.1991), „Tango” Stanisława Mrożka (16.12.1991), wystawy książki religijnej w Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej, gdzie poza tym odbyły się lekcje biblioteczne z j. Polskiego.
za: Kronika Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego
im. św. Filipa Neri w Radomiu